Pozyskiwanie zaufania kontrahentów

W biznesie dużo się mówi o zaufaniu, w wielu książka i wykładach można przeczytać i usłyszeć, że sukces każdego biznesu należy budować właśnie na zaufaniu. W praktyce jednak bywa tak, że zaufanie jest tym, o co w biznesie najtrudniej. W dużej mierze wynika to także z nieuczciwych praktyk, których dopuszcza się część prowadzących działalność gospodarczą. W takim przypadku jeśli przedsiębiorca raz zostanie oszukany przez kontrahenta, nie łatwo zaufa po raz kolejny. Dlatego też zdobywania zaufania kontrahentów jest tak istotnym zadaniem każdej firmy, a jeśli się to uda, to korzyści się naprawdę znaczące. Przede wszystkim taki kontrahent będzie regularnie wracał do firmy, która okazała się godna zaufania, będzie ją polecał, będzie także w stanie zapłacić więcej niż początkowo za jej usługi – bo ma pewność, że jest to firma godna zaufania.

Jak pozyskać zaufanie kontrahenta? Na początku będzie to niezwykle trudne, dlatego na początek warto zaproponować mu ubezpieczenie kontraktu. Dzięki takim praktykom w razie gdyby firma nie wywiązała się z umowy, to kontrahentowi zostanie wypłacone odszkodowanie. Dokładnie na temat tego jak działa ubezpieczenie kontraktu można przeczytać na stronie – gwarancja należytego wykonania umowy.

Innym elementem pozyskiwania zaufania jest także stawianie spraw wprost. Jeśli coś idzie nie tak jak należy lepiej od razu poinformować o tym kontrahenta, jednocześnie proponując mu alternatywne rozwiązania, niż brnąć w kłamstwa, które efektem kuli śnieżnej będą narastać. Po pewnym czasie problem okaże się już nie do rozwiązania, a firma straci zaufanie klienta na zawsze. Dlatego właśnie należy przyznawać się do błędu, ale jednocześnie proponować konstruktywne rozwiązania.

 

Terminowość – innym aspektem budowania zaufania klientów i kontrahentów jest terminowość. Oddawanie poszczególnych etapów realizacji projektu w terminie zgodnym z umową to kolejny sposób na tworzenie nici porozumienia opartej na zaufaniu kontrahenta.